رازها و روشهایی برای شاد زیستن

0

رازها و روشهایی برای شاد زیستن

 – در زمان حال زندگي كنيد:

در لحظه زندگي كنيد. به جاي نگراني در مورد آزمايش خون فردا در حين شام خوردن با خانواده‌تان، روي زمان حال و جايي كه هستيد و غذايي كه مي‌خوريد تمركز كنيد.

۲- بلند بخنديد:
تنها پيش‌بيني يك اتفاق شاد و خنده‌دار مي‌تواند سطح اندروفين‌ (endorphin) و ديگر هورمون‌هاي مربوط به شادي را در بدن افزايش دهد و توليد هورمون‌هاي استرس را كمتر كند. محققان دانشگاه كاليفرنيا ۱۶ مرد را كه همگي درخصوص خنده‌دار بودن يك فيلم مشخص، متفق‌القول بودند آزمايش كردند. از نيمي از آنها خواسته شده بود كه‌ سه روز پياپي فيلم را تماشا كنند. پس از بررسي معلوم شد كه آنها بلافاصله دچار تغييرات بيولوژيكي شده‌اند.
وقتي آنها فيلم را تماشا مي‌كردند، سطح هورمون‌هاي استرس آنها به مقدار زيادي افت كرد، در حالي‌كه سطح اندروفين آنها ۲۷ درصد افزايش يافت و سطح هورمون رشد آنها (شامل سيستم ايمني بدن)‌ ۸۷ درصد افزايش پيدا كرد.

۳- خوب بخوابيد:
در طول روز به مقدار كمي بخوابيد يا ساعت ۸ شب به همراه يك كتاب خوب به رختخواب برويد و چراغ را يك ساعت بعد خاموش كنيد. اين كار باعث بهبود اوضاع روحي و ديدگاه شما راجع به زندگي مي‌شود

۴- زير لب زمزمه كنيد:
موسيقي تسكين‌دهنده است. مطالعات نشان داده كه موسيقي بخش‌هايي از مغز را كه در توليد شادي موثرند فعال مي‌كند. همچنين موسيقي باعث آرامش مي‌شود. در يك مطالعه ديده شد افراد مسني كه در طول جراحي سرپايي چشم به موسيقي گوش داده بودند، ضربان قلب و فشار خوني پايين‌تر از كساني داشتند كه جراحي آنها در سكوت انجام شده بود.

۵ – اطراف خود را مرتب كنيد:
در حالي كه همه جا پر از برگه و مجله و صورتحساب باشد، كابينت‌ها پر باشد و چك‌هايتان را پاس نكرده باشيد تقريبا غيرممكن است كه بتوانيد تفكر كنيد،‌ عميق نفس بكشيد يا استراحت كنيد. به علاوه اين كه، ذات عمل تميز كردن، ‌مثل گردگيري، جارو كردن و غيره مي‌تواند آرامش‌بخش باشد البته اگر شما بر آنچه انجام مي‌دهيد تمركز كنيد

۶ – نه بگوييد:
فعاليت‌هايي را كه غيرضروري هستند و شما از انجام آنها لذت نمي‌بريد حذف كنيد. اگر تصور مي‌كنيد براي كاري ساخته نشده‌ايد و از فكر انجام آن دچار اضطراب مي‌شويد، آن را ترك كرده و به ديگري واگذار كنيد.

۷- يك فهرست تهيه كنيد:
هيچ چيز مثل نوشتن كارهايتان نمي‌تواند در سازماندهي افكار شما و آرام كردن تشويش‌هايتان كارساز باشد. تيك زدن هر كاري كه انجام مي‌دهيد يك حس فوق‌العاده از تكميل آن را به شما مي‌دهد.

۸ – در هر زمان فقط يك كار را انجام دهيد:
دكتر ادوارد سوارز روان‌شناس، دريافت افرادي كه چند كار را همزمان انجام مي‌‌دهند بيشتر احتمال دارد به فشار خون بالا مبتلا شوند.به جاي صحبت با تلفن در حين تميز كردن آشپزخانه يا جمع كردن لباس‌ها، راحت روي صندلي نشسته و توجه خود را فقط به گفتگويتان متمركز كنيد. به جاي چك كردن ايميل‌هايتان در حين كار روي پروژه‌هاي ديگر، يا در حين نوشتن يك گزارش، اين كار را به بعد موكول نماييد.

۹ – باغباني كنيد:
نه‌تنها هواي تازه و ورزش به كاهش اضطراب شما و احساس خوشبختي كمك مي‌كند بلكه حس خوبي كه از پاكسازي يك مسير پر از علف هرز، نظاره كردن دانه‌ گل‌ها يا جمع كردن چوب‌هاي خشك ايجاد مي‌شود، اگر چند روز باقي‌ نماند لااقل براي چند ساعت ادامه خواهد داشت.

۱۰ – به اخبار اهميت ندهيد:
به مدت يك هفته روزنامه نخوانيد و به اخبار گوش نكنيد. به جاي آن از وقت‌تان براي پياده‌روي، مديتيشن يا نوشتن يك مطلب استفاده كنيد.

۱۱ – پياده‌روي كنيد:
پياده‌روي اضطراب را كم مي‌كند. اگر حيوان خانگي داريد، آن را هم با خود به پياده‌روي ببريد تا حس بهتري پيدا كنيد.

۱۲- هوا را استشمام كنيد:
بررسي‌ها نشان داده كه مزاياي آروماتراپي (به‌كارگيري بوهاي خوش براي تغيير احساس)‌ در كاهش اضطراب، واقعي است. در يك مطالعه، افراد در معرض بوي خوش گياه رزماري قرار گرفتند. اين افراد از تشويش و اضطراب كمتري برخوردار بوده، هوشياري‌شان افزايش يافته و توانايي محاسبات رياضي در آنها سريع‌تر بوده است. در افرادي كه در معرض بوي اسطوخودوس قرار گرفته بودند برخي امواج مغزي كه موجب افزايش آرامش مي‌شوند، بيشتر شد. امروزه بوهاي مصنوعي زيادي وجود دارد كه مي‌توانيد از آنها براي تغيير احساسات و بهبود استفاده كنيد.

۱۳ – به بازار بورس بي‌توجهي نشان دهيد:
گرفتن صورتحساب‌ها هر ۳ ماه يك بار به خودي خود كافي است تا فشار خون شما را به سرعت بالا ببرد. در واقع، محققان چيني به اين نتيجه رسيده‌اند كه يك ارتباط مستقيم بين عملكرد روزانه بازار بورس و سلامت روحي افرادي كه از نزديك آن را دنبال مي‌كنند وجود دارد. سرمايه‌گذاران زيرك مي‌دانند كه زمان، مشكلات مالي را درمان مي‌كند، پس سرمايه‌هاي خود را به زمان بسپاريد و به خود استراحت دهيد.

۱۴ – به يك محل آرام و ساكت برويد:
كتابخانه‌ها، موزه‌ها، باغ‌ها و مكان‌‌هاي مذهبي، محل‌هايي آرام در دنياي پرهرج و مرج امروز هستند. يك محل ساكت و آرام نزديك منزل خود بيابيد و آن را محل آرامش خود قرار دهيد.

۱۵ – براي انجام كارهاي خيرخواهانه داوطلب شويد:
كمك كردن به ديگران شما را قادر مي‌سازد تا مشكلات خود را در دوردست‌ها ببينيد و نيز به ايجاد ارتباطات اجتماعي هم كمك مي‌كند. در حالي كه افراد شاد بيشتر احتمال دارد كه به ديگران كمك كنند. كمك كردن به ديگران هم شادي شما را افزايش مي‌دهد. يك مطالعه در اين زمينه نشان داد كه كارهاي داوطلبانه شش جنبه خوشبختي را بهبود مي‌دهد كه عبارتند از: شادي، رضايتمندي از زندگي، عزت نفس، حس كنترل بر زندگي، سلامت جسمي و عدم وجود افسردگي.

۱۶ – زماني را به تنهايي اختصاص دهيد:
هرچند ارتباط با ديگران يكي از بهترين پادزهرها براي اضطراب است، اما گاهي نياز داريد كه مدت زماني را تنها باشيد تا به تجديد قوا و تفكر بپردازيد. براي ناهار بيرون برويد يا به سينما برويد يا به سادگي يك بعدازظهر را به مطالعه بپردازيد يا در كتابفروشي‌ها گشت و گذار كنيد يا به خريد برويد.

۱۷ – هوشيارانه قدم بزنيد:
احتمالا مي‌دانيد كه براي رسيدن به آرامش و رهايي از اضطراب و تشويش، ورزش كردن بهتر از مسكن‌ها است، اما آنچه شما با ذهنتان انجام مي‌دهيد در حين قدم زدن مي‌‌تواند قدم زدن شما را حتي مفيد‌تر و مثمرثمرتر نمايد. در يك مطالعه، محققان ۱۳۵ نفر را در ۵ گروه به مدت ۱۶ هفته بررسي كردند. گروه اول خيلي تند و گروه دوم آهسته قدم مي‌زدند. گروه سوم با سرعتي كم در حال تمرين هوشياري قدم مي‌زدند كه اين حالت يك روش ذهني است كه منتج به آرامش مي‌شود، و باعث كاهش ضربان قلب و فشارخون مي‌گردد. از اين گروه خواسته شد كه به قدم‌ها‌يشان توجه كنند، و با شماره يك دو ‌ يك دو آنها را بشمارند و اعداد را در ذهنشان تصور كنند. در مورد گروه ۴ و ۵ يك سيستم ‌ tai chi آزمايش شد. اين سيستم يك روش ورزشي چيني است كه شامل حركات كنترل‌شده خيلي آهسته‌ مي‌باشد. گروهي كه هوشيارانه .ورزش مي‌كردند يك كاهش شديد در اضطراب را از خود نشان دادند و احساس منفي كمتر و مثبت بيشتري در مورد خودشان داشتند. در كل آنها اثرات كاهش اضطراب مشابهي را در مقايسه با گروهي كه سريع قدم مي‌زدند تجربه كردند، حتي بيشتر، چرا كه اثرات آن بلافاصله اثبات شدند.

۱۸ – ارتباطات نزديك با ديگران را در اولويت قرار دهيد:
مطالعه بيش از ۱۳۰۰ مرد و زن با سنين مختلف نشان داد در كساني‌كه دوستان نزديكي دارند احتمال اين‌كه فشارخون، سطح كلسترول، قند خون و سطح هورمون استرس طبيعي‌تر و سالم‌تري داشته باشند خيلي بيشتر از كساني است كه دوست نزديك ندارند. همچنين به نظر مي‌رسد كه ارتباطات والدين و همسران در اين زمينه خيلي موثر است. مطالعات نشان داد افرادي كه احساس تنهايي، افسردگي و انزوا مي‌كنند ۳ تا ۵ برابر بيشتر از كساني‌ كه احساس عشق، ارتباط و اجتماعي بودن مي‌كنند احتمال دارد كه بيمار شوند و در جواني بميرند

در مطالعات متعدد ديده شده كه افراد با فعاليت‌هاي مذهبي، شادتر از ديگران هستند و بهتر مي‌توانند از عهده اضطراب‌ها و خطرات برآيند. براي بسياري از افراد،‌ ايمان، يك حس حمايت و مقبوليت تفكري بي‌انتها براي غلبه بر پريشاني‌ها و غم‌هاي زندگي ايجاد مي‌كند. حتي اگر شما مذهبي نيستيد يك ۲۰خوشبختي‌هاي خود را بشماريد: افرادي كه هر روز روي جنبه‌هاي مثبت زندگي خود تاكيد مي‌كنند (مثل سلامتي، دوستان، خانواده، آزادي، تحصيلات و …) يك سطح بيشتري از رفاه و خوشي را تجربه مي‌كنند.

موضوعات :برترین ها

ارسال نظر