تاثیر احتمالی مس بر ابتلا به آلزایمر

0

تاثیر احتمالی مس بر ابتلا به آلزایمر

دانشمندان می گویند احتمال دارد مس در ابتلای افراد به بیماری آلزایمرکه عامل زوال مغز است، تاثیر داشته باشد. آلزایمز باعث انحطاط شرایط مغزی، زوال عقل و در نهایت مرگ می شود.آنچه در پی می آید، برگردان مقاله ای است برگرفته از نشریه آکادمی ملی علوم آمریکا:
بیماری آلزایمر یکی از علل عمده مرگ و میر سالمندان بالای ٦٥ سال در سراسر جهان است.براساس اطلاعات سازمان بین المللی بیماری آلزایمر، در سال ٢٠١٠ تقریباً ٣٦ میلیون نفر از مردم سراسر جهان با بیماری زوال عقلی روزگار می گذراندند و پیش بینی می شود این رقم تا سال ٢٠٥٠ به ١١٥ میلیون نفر نیز برسد.این بیماری به دلیل جمع شدن نوعی پروتئین سمی به نام آمیلوید بتا پدید می آید. آمیلوید بتا پلاک هایی در مغز ایجاد می کند که در واقع نشانه ابتلا به این بیماری است. اما مکانیسم عملکرد این پروتئین هنوز مشخص نیست.هم اکنون پژوهشگران دریافته اند به نظر می رسد مس یکی از عوامل زیست محیطی باشد که در ابتلای سالمندان به بیماری آلزایمر تأثیر دارد. مس عنصری است که در گوشت، میوه، سبزیجات و آب آشامیدنی وجود دارد. مس نقش مهمی در عملکرد سلسله اعصاب، رشد استخوان و ترشح هورمون ها دارد.رشید دیان، استاد جراحی مغز و اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه راچستر نیویورک می گوید انباشته شدن مس در مغز افراد مبتلا به آلزایمر سبب جمع شدن پروتئین بتا آمیلوید می شود.

دیان می گوید «به نظر می رسد ظرفیت توانایی از میان بردن آمیلوید سمی مغز سالمندان به مرور کاهش می یابد چون مغز سالم و جوان پروتئین هایی دارد که همچون ماشین های جمع آوری زباله پروتئین های مسموم را جمع می کند.

گروه پژوهشگران به سرپرستی دکتر دیان به مدت سه ماه به آب آشامیدنی موش های آزمایشگاهی مس افزودند و دریافتند که مسی که در جریان خون موش وجود داشت، دیواره رگ هایی را مسدود کرده بود که از رسیدن مواد مسموم از جمله مس به مغز جلوگیری می کند. دیان می گوید مس به مرور زمان دیواره ای را از میان می برد که از رسیدن مواد مضری همچون مس به مغز و آسیب رساندن به آن جلوگیری می کند. محققان دریافتند که مس بر مغز انسان نیز اثر مشابهی دارد. دکتر دیان می گوید علت ابتلای افراد به بیماری آلزایمر یا ژنتیک است و یا بدن آن ها توانایی مقابله و پیشگیری از تخریب و آسیب سلول ها را ندارد. او خاطرنشان می کند که پیامدهای زندگی مدرن نیز در ابتلا به بیماری آلزایمر بی تاثیر نیست.

این پژوهشگر دانشگاه راچستر می گوید: «شیوه و سبک زندگی و انتخاب هوشمندانه خوراک با در نظر گرفتن ارزش غذایی آن ها از جمله عواملی هستند که می تواند توضیحی برای ابتلای برخی و عدم ابتلای برخی دیگر به بیماری آلزایمر باشد».

 

موضوعات :دانستنیها

ارسال نظر